Videogamen werden traditioneel gezien als een voornamelijk mannelijke hobby, vaak gepaard met een negatief beeld.

Gamers zouden ‘nerds’ zijn: sociaal incapabele mannen die niets beters te doen hebben.

Maar in het tweede decennium van dit millennium staan de zaken er heel wat anders voor.

Gamen wordt in de eerste plaats niet meer gezien als een obscure en niche bezigheid, en ook het stereotype dat het vooral mannen zijn die zich hiermee bezighouden valt stilaan weg.

Spelers van over de hele wereld worden steeds diverser, en vrouwen hebben massaal de gamingmarkt betreden, op min of meer alle vlakken.

Sterker nog, zijn ze zelfs nog in de minderheid?

Op regelmatige basis wordt er onderzoek gedaan naar het gamegedrag van vrouwen, en enkele recente studies hebben zeer interessante feiten naar voren gebracht.

Het duurde lang voor de gamingindustrie de waarde van vrouwen in deze sector erkende, zowel als gamers en als medewerkers bij gamingbedrijven,  maar het staat vast dat “female gamers” een niet te onderschatten doelgroep is geworden.

Vandaag bekijken we deze kwestie wat van dichter bij, en kijken we of de gamingindustrie nog een veelal mannelijke zaak is.

Enkele cijfers

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: uit een recent onderzoek blijkt dat maar liefst 46 procent van de wereldwijde gamers vrouwelijk is.

Dat komt neer op het feit dat er op dit moment meer dan een miljard vrouwelijke gamers zijn. 

Meer dan een miljard!

Dit is dus geen kleine minderheid meer die gamingbedrijven gerust kunnen negeren zoals ze jarenlang hebben gedaan, het is een significant onderdeel van de sector geworden.

Ook in verwante sectoren zoals iGaming komen steeds meer vrouwelijke spelers op het toneel.

Gokken werd, net als puur gamen, traditioneel gezien als een eerder mannelijke bezigheid, maar de laatste jaren is er een sterke stijging te zien in het aantal vrouwen die zich aan een gokje wagen.

Maar liefst 30 tot 40 procent van alle spelers binnen de iGaming markt zijn vrouwen, wat betekent dat nieuwe casino’s zich maar beter aanpassen aan deze wijziging in demografische verdeling.

Dat uit zich vooral in het aanpassen van het spelaanbod, want vrouwen verkiezen andere soorten games dan mannen – hierover later meer.

Wat met Nederland?

De Nederlandse gamingsector volgt in het algemeen deze trend, maar we zitten wel nog onder het internationale gemiddelde.

Slechts één op de drie gamers in Nederland is een vrouw, een sterk verschil met onze collega’s in het buitenland.

Daar staat wel tegenover dat 44 procent van de Nederlandse vrouwelijke gamers aangeeft dat ze dagelijks spelen, in vergelijking met 40 procent van de mannen die dit doet.

73 procent van de mannen spelen vaker langer dan een uur per sessie, terwijl slechts 56 procent van de vrouwen dit doet.

Vrouwen spelen ook vaker dan mannen op hun smartphone: 24 procent ten opzichte van 14 procent.

Mannen spelen immers voornamelijk via hun desktop PC of een console, de meer “echte” gamingplatformen.

Vanwaar dit verschil nu precies? Dat heeft voornamelijk te maken met het type games dat vrouwen voornamelijk spelen.

Soorten games / voorkeuren

Hoewel vrouwen steeds sterker vertegenwoordigd worden in de gamingsector, is er nog altijd een duidelijk verschil te zien tussen de interesses bij mannen en vrouwen.

Mannen zijn meer dan tweemaal zo vaak als vrouwen geneigd om schiet- en actiespellen te verkiezen, de meer actieve games.

Bij vrouwen gaat de voorkeur meestal uit naar “avontuurlijke” kleine spelletjes zoals Candy Crush en Angry Birds, die in theorie wel videogames zijn, maar geen plot en overkoepelende structuur hebben, of een langetermijnsinvestering vereisen.

Ook puzzelgames zijn populair bij vrouwen.

Als we naar de iGamingindustrie kijken, spelen zowel mannen als vrouwen min of meer alle soorten beschikbare casinospellen, hoewel er bij mannen een grotere voorkeur blijft voor sportweddenschappen, en bij vrouwen voor gokkasten.

Wat betreft hardcare is het duidelijk dat mannen vaker op computers en consoles spelen, apparaten met een duidelijk doel: gamen.

Vrouwen daarentegen spelen vooral via hun smartphone, en een derde van hen valt zelfs onder het profiel van “Time Filler”.

Dit zijn mensen die gewoon gamen om de tijd te verdrijven, bijvoorbeeld ergens op het werk, op de bus, op het toilet, enzovoort. 

Meer dan een derde van de vrouwen valt onder dit profiel, ten opzichte van minder dan 20 procent van mannen.

Vrouwvriendelijke merchandise

Dat vrouwen steeds belangrijker worden als doelpubliek in de gamingsector is ook bedrijven niet ontgaan.

Zo heeft hardware gigant Logitech onlangs hun Aurora-lijn openbaar gemaakt, met onder andere een nieuwe headset, toetsenborden en muis.

Deze zijn ontwikkeld op basis van feedback van vrouwelijke gamers, en proberen in te spelen op de behoeften en wensen van deze doelgroep.

Zo sluit de G735-koptelefoon bijvoorbeeld beter aan op kleinere hoofden. Natuurlijk is het ook een koptelefoon van het hoogste niveau, met ruisfiltering en Blue VO!CE-microfoontechnologie.

De toetsenborden kunnen worden ingesteld qua hoogte, hebben een steunkussentje voor de polsen, en zijn dus beter geschikt voor kleinere handen.

De G705 muis volgt hetzelfde stramien: ze is vrij licht (85 gram) en is ontworpen voor vrouwelijke handen. 

Natuurlijk komen deze vrouwvriendelijke gadgets met een stevig prijskaartje, en het is maar de vraag of vrouwelijke gamers zin hebben om bijna 100 euro neer te tellen voor een muis en bijna 200 euro voor een toetsenbord, terwijl er perfect kwalitatieve (doch iets grotere) modellen op de markt zijn voor veel minder dan de helft van die prijzen.

Maar kijk, vrouwelijke gamers worden dus steeds beter vertegenwoordigd in de videogame-industrie, en bedrijven beginnen hierop in te spelen.

Als je dus zelf wat motivatie zoekt om een job te bemachtigen in deze sector, of gewoon graag een potje wil gamen met je vriendinnen, heb je geen enkele reden om je favoriete hobby niet ten volle te benutten.

 

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen